Listing 1 - 10 of 392 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
l range of these approaches which draw on material culture, ethnography, and cultural studies. Raises a series of frank and fresh issues surrounding approaches to the history of dress, including analysis of the academic gender and subject divides that have riven it in the past. Comprehensive, engaging and trenchant, this will become the benchmark volume in the study of dress history.Bron: http://www.manchesteruniversitypress.co.uk/9780719040658/
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Steven Pinker (psycholinguïst, cognitiewetenschapper, hoogleraar psychologie) vindt dat iedereen die het leven rondom zich observeert een overweldigende hoeveelheid bewijsmateriaal kan ontdekken dat aantoont dat het leven op aarde een evolutie via natuurlijke selectie heeft ondergaan. Met Hoe de menselijke geest werkt wil hij je bedelven onder een indrukwekkende hoeveelheid bewijzen. Het boek dwingt je tot studie. Pinker geeft toe dat de evolutietheorie eigenlijk meer en meer in het verdomhoekje is terechtgekomen. Om zijn standpunten te verdedigen, moet hij het niet alleen opnemen tegen de bitsige aanvallen van sociobiologen, ook heel wat hoogleraren aan befaamde universiteiten nemen tegenover de theorie van de natuurlijke selectie een vijandig standpunt in. Het is de verdienste van Pinker dat hij een uitermate diepgaande studie maakt van veelbelovende theorieën uit diverse hoeken. Hij laat bovendien veel ruimte voor de voornaamste tegenkantingen. In de eerste plaats wil Pinker de evolutieleer 'uitzuiveren'. Hij vindt dat bijna iedereen de theorie verkeerd begrijpt. Samengevat: "Wat de evolutietheorie niet beweert is dat het doel van het menselijk streven de verspreiding van onze genen is, nog minder dat onze genen ons lichaam en onze geest in hun macht hebben". De auteur wil dus geen ondermijning van de vrije wil, van de morele verantwoordelijkheid voor daden.
Psychologie --- Leerpsychologie --- Man --- Volwassene
Choose an application
Choose an application
Instructie en kennisoverdracht raakten uit de mode, eerst in de VS en uiteindelijk ook in Nederland en Vlaanderen. De leerling kon toch alles zelf googelen? Dat kon die meestal niet. Taal en rekenen gingen achteruit. In de VS en andere Angelsaksische landen is inmiddels al meer dan een eeuw met zelf ontdekkend leren geëxperimenteerd. Het gevolg: grotere ongelijkheid. Leerlingen werden afhankelijk van de kennis en welstand van hun ouders.Volgens de recente leerpsychologie zijn voor taal en rekenen instructie, kennis en oefening nodig. Maarten Huygen volgt leraren, trainers en wetenschappers die deze inzichten toepassen. Hij doet verslag van een klas van de Alan Turingschool die door systematische voorbereiding zelfs verhaaltjes van Tsjechov kan lezen. Hij bezoekt conferenties waar leraren de nieuwste toepassingen van de leerpsychologie doornemen. De herwaardering van kennis geeft leraren hun onafhankelijke rol terug.Nog wat geleerd vandaag? is een warm pleidooi voor kennisrijk onderwijs. Het laat zien dat ?het nieuwe leren? al eeuwen oud is en zet dat in internationaal perspectief. Dit boek richt zich op iedereen die zichzelf de vraag stelt: kan een leerling ?eigenaar zijn van het leerproces? of is dat slechts schijn?Maarten Huygen was verslaggever, commentator, onderwijsredacteur en chef opinie voor NRC Handelsblad en werkte elf jaar als correspondent in de Verenigde Staten.www.boomtestonderwijs.nl/alle-uitgaven/100-15025_Nog-wat-geleerd-vandaag
Choose an application
This volume tells the story of research on the cognitive processes of writing-from the perspectives of the early pioneers, the contemporary contributors, and visions of the future for the field. Writing processes yield important insights into human cognition, and is increasingly becoming a mainstream topic of investigation in cognitive psychology and cognitive neuroscience. Technological advances have made it possible to study cognitive writing processes as writing unfolds in real time. This book provides an introduction to these technologies. The first part of the volume provides the historical context for the significance of writing research for contemporary cognitive psychology and honors the pioneers in cognitive and social-cognitive research in this field. The book then explores the rapidly expanding work on the social foundations of cognitive processes in writing and considers not only gender differences but also gender similarities in writing. The third part presents a lifespan view of writing in early and middle childhood, adolescence, higher education, and the world of work. There follows an examination of the relationships of language processes -at the word, sentence, and text levels-to the cognitive processes in writing. Part V covers representative research on the cognitive processes of writing-translation and reviewing and revision-and the working memory mechanisms that support those processes. A review of the current technologies used to study these cognitive processes on-line as they happen in real time is provided. Part VII provides an introduction to the emerging new field of the cognitive neuroscience of writing made possible by the rapidly evolving brain imaging technologies, which are interpretable in reference to paradigms in cognitive psychology of writing. The final section of the book offers visions of the future of writing research from the perspective of contemporary leaders in writing research.
Cognitive psychology --- Science --- Schrijven --- Leerpsychologie
Choose an application
Hoger onderwijs --- Leerpsychologie --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Psychologie --- Leerpsychologie --- Massacommunicatie --- Massamedia --- Communicatiepsychologie
Listing 1 - 10 of 392 | << page >> |
Sort by
|